مقالات

ماندگاری رنگ مو و راهکارهای افزایش مدت زمان رنگ مو

ماندگاری رنگ مو

ماندگاری رنگ مو یکی از مهم‌ترین دغدغه خانم‌هاست. چراکه بعد از پرداخت هزینه‌ها برای رنگ و لایت مو اولین چیزی که به ذهنمان می‌رسد این است که ماندگاری آن چقدر است؟ چه بخواهید چه نخواهید بعد از مدتی رنگ از بین می‌رود و کمرنگ‌تر می‌شود اما با رعایت نکاتی می‌توان ماندگاری رنگ را افزایش داد. در ادامه این مطلب از سالن زیبایی گل گیس، بهترین سالن زیبایی شرق تهران با ما همراه باشید تا بیشتر با نکات ماندگاری رنگ آشنا شوید.

عوامل تاثیرگذار در ماندگاری و دوام رنگ مو

فاکتورهای بسیار مهمی هستند که در ماندگاری رنگ تاثیرگذار هستند. برای مثال کیفیت مواد مورد استفاده بسیار مهم و تاثیرگذار است. درجه رنگ و عادات روزانه شما از دیگر عوامل تاثیرگذار در دوام رنگ است. اما به طور کلی رنگ‌های موقت بین 1 تا 2 هفته و رنگ‌های دائمی بین 4 تا 10 هفته بر روی مو می‌ماند. در زیر به توضیح بیشتر مدت زمان ماندگاری انواع رنگ‌ها پرداخته‌ایم.

دوام رنگ دائمی

تا زمانی که مو رشد کند یا خودتان رنگ دیگری نزنید این نوع رنگ دوام دارد. بیشترین مانگاری توسط این رنگ است. زیرا با نفوذ به کوتیکول مو روی مو تاثیر می‌گذارد و ملانین طبیعی مو را به طور کامل و دائم تغییر می‌دهد. هیچگاه دکلره را رنگ دائمی اشتباه نگیرید. زیرا دکلره برای کمرنگ شدن مو است. بعد از دکلره از رنگساژ استفاده می‌شود که ماندگاری زیادی ندارد.

نیمه دائم

دو نوع رنگ نیمه دائم داریم. در نوع اول این نوع رنگ، بجای کوتیکول مو، ساقه‌های مو با پیگمنت‌های درشت رنگ، پوشیده می‌شوند. در این نوع رنگ نیمه دائم، ماندگاری رنگ مو بین 8 تا 15 بار شستن مو با شامپو است. اگر هم درست مراقبت کنید تا 28 بار شستن ماندگاری دارد. در نوع دوم علاوه بر پیگمنت‌های درشت روی کوتیکول مو هم اثر می‌گذارد. رنگ سه صفر برای این نوع رنگ استفاده می‌شود. درصد روشن کردن این رنگ از دکلره کمتر است.

ماندگاری رنگ مو موقت و فانتزی

رنگ‌های فانتزی مثل آبی، سبز و یا صورتی به عنوان رنگ‌های موقت یا فانتزی شناخته می‌شوند. ماندگاری رنگ مو فانتزی بین 1 روز تا دو هفته متغیر است. برخی از این نوع رنگ‌ها تنها برای یکبار استفاده، طراحی شده‌اند و بعد از یکبار شستن پاک می‌شوند. برخی دیگر از آنها بیشتر بر روی مو میمانند. رنگ‌های فانتزی روشن با دکلره و یا مو که به طور طبیعی روشن است خود را نشان می‌دهند. روش‌های دیگری مثل گچ مو رنگی، اسپری رنگ و واکس …. وجود دارند که بر روی مو زده می‌شوند و زود از بین می‌روند. مدت دوام این روش‌ها در حد چند ساعت است.

نوع رنگ

باید بدانید که چه نوع رنگی می‌خواهید استفاده کنید. رنگ از پیگمنت‌های مختلفی تهیه می‌شود و انواع مختلفی دارد. هرچه پیگمنت‌های رنگ انتخابی بیشتر باشند دوام آن بیشتر است. برای مثال رنگ بنفش 8000 پیگمنت دارد. اما رنگ قرمز 3000 پیگمنت دارد و رنگ آبی کمتر از 1000 پیگمنت دارد. رنگ‌های تیره دوام بیشتری نسبت به رنگ‌های روشن دارند.

اوضاع سلامت مو

وضعیت مو قبل از رنگ بسیار مهم است. هرچه مو آسیب دیده‌تر باشد ماندگاری و دوام رنگ کمتر است. آسیب زیاد در کوتیکول مو باعث می‌شود تا رنگ به راحتی شسته شود در نتیجه دوام آن کمتر است. اگر مو آسیب دیده‌ای دارید حتما مو خود را با سرم‌ها و ویتامین‌های تقویتی، تقویت کنید.

نحوه مراقبت و روتین روزانه

اگر دوست دارید تا رنگ شما دیرتر کمرنگ‌تر شود حتما مراقبت‌ها و روتین‌هایی را مانند شستشوی مو، قرارگیری در نور آفتاب و…. را رعایت کنید تا رنگتان دیرتر پاک شود.

راهکارهای افزایش ماندگاری رنگ مو

عادت‌ها و روتین‌های مراقبتی در دوام رنگ بسیار اثرگذار است. در زیر بهع روش‌هایی اشاره کرده‌ایم تا ماندگاری رنگ افزایش یابد:

قبل از رنگ کردن مو را آماده کنید

یک یا دو روز قبل از رنگ حتما از یک شامپو ملایم استفاده کنید. یک هفته قبل از رنگ، از ماسک‌های نرم کننده استفاده کنید تا مو هیدراته شود. چون این کار به ثبات بیشتر رنگ کمک می‌کند.

از زود شستن مو خودداری کنید

تا 24 ساعت بعد از رنگ به حمام نروید و مو را نشویید. باید اجازه دهید تا این تکنیک زیبایی در مو شما قفل شود. بعد از آن سعی کنید که هر روز مو را نشویید. شامپوهای خشک این روزها برای جلوگیری از شستشوی مو عالی است و کسانی که مو چربی دارند و نمی‌توانند مدت زیادی مو خود را بشورند بهتر است از شامپوهای خشک استفاده کنند. هرچه مو را کمتر بشویید رنگ بیشتر عمر می‌کند. بسیاری از رنگ کاران حرفه‌ای می‌گویند تا جایی که امکان دارد مو را نشویید. بهترین بازه زمانی برای نشستن مو حداقل 24 تا 48 ساعت است.بعد از این زمان هم حتما از شامپوهای ملایم استفاده کنید.

 شستشو مو با آب سرد

مو را با آب داغ نشویید.چراکه آب داغ باعث از بین رفتن پیگمنت‌های رنگ می‌شود.همچنین آب داغ فولیکول‌های مو را باز می‌کند و باعث می‌شود تا ماندگاری رنگ مو کاهش یابد.

شامپوهای مناسب بهترین راهکار برای افزایش ماندگاری رنگ مو

از شامپوهای مناسب برای شستشوی مو استفاده کنید. از شامپوهای خشک برای چربی کف سر استفاده کنید. شامپوها، ماسک‌ها و نرم‌کننده‌های مورد اتسفاده شما در دوام رنگ بسیار تاثیرگذار هستند. از شامپوهایی که PH مناسبی برای مو رنگ شده و ترمیم کننده کوتیکول دارند، استفاده کنید. از شامپوهای خشن مانند شامپوهایی که برای شوره کف سر طراحی شده‌اند استفاده نکنید. شامپوهایی که سولفات دارند باعث کمرنگ شدن رنگ می‌شوند. از شامپوهای بدون سولفات استفاده کنید. شامپوهای بدون سولفات از پروتیین مو محافظت می‌کند و ماندگاری رنگ را افزایش می‌دهند. اگر می‌خواهید مدت دوام رنگ بیشتر شود از سامپو و ماسک مو که خاصیت تثبیت کنندگی رنگ را دارد استفاده کنید.

تاثیر نور خورشید بر ماندگاری رنگ مو

قرار گرفتن در نور خورشید باعث زودتر محو شدن رنگ می‌شود. زمان بیرون رفتن از خانه از کلاه یا پوششی بر روی مو رنگ شده‌تان استفاده کنید. اتم‌ها و رادیکال‌های آزاد می‌توانند الکترون‌ها را از مولکول‌های پیگمنت‌هاو رنگدانه‌ها بیرون بکشند. همین اتفاق باعث کمرنگ شدن رنگ می‌شود. با محصولات مراقبتی و محافظ مو می‌توانید جلوی کمرنگ شدن رنگ را بگیرید. برخی از این مواد دارای روغن‌هایی هستند که مو را درخشان می‌کند و یک لایه پوششی روی ساقه مو ایجاد می‌کنند.

محصولات محافظ مو مانند ضدآفتاب هستند. از این محصولات در موارد زیادی می‌توانید استفاده کنید. گرما دشمن مو به خصوص مو رنگ شده است.

برای ماندگاری بیشتر رنگ مو، در استخر شنا نکنید

کلر آب استخر دشمن رنگ است و سبب کمرنگ شدن رنگ روی مو می‌شود. در اغلب استخرهای عمومی، استفاده از کلاه استخر الزامی است. اما این مورد کافی نیست. چراکه اگر مو با آب استخر تماس پیدا کند به مراقبت‌های خاصی نیاز دارد.کلر ماده‌ای ضدعفونی و رنگ بر است. تماس کلر با مو رنگی یک فاجعه است و به طرز وحشتناکی مو را بد رنگ می‌کند.

حتما قبل از شنا در استخر از روغن‌های محافظ برای پوشش کامل ساقه مو استفاده کنید. کلاه مخصوص را هم فراموش نکنید. با این کارها جلوی کمرنگ شدن مو را می‌گیرید و می‌توانید با خیال راحت در استخر شنا کنید.

خشک کردن مو به طور طبیعی

اگر بدون اتو مو و بابلیس و سشوار نمی‌توانید زندگی کنید، حتما قبل از استفاده از این لوازم از کرم‌ها و اسپری‌های محافظ مو استفاده کنید. چراکه حرارت مستقیم بر روی مو به کوتیکول مو آسیب زیادی وارد می‌کند.در نتیجه در زمان شستشو پیگمنت‌های رنگدانه‌ها زودتر پاک می‌شوند. اجازه دهید تا مو به طور طبیعی خشک شود. گرما باعث آسیب به مو می‌شود.

از نرم‌کننده‌های قوی استفاده نکنید

نرم کننده‌های قوی یا ماسک‌های خانگی ایده خوبی قبل از انجام رنگ هستند. اما این نرم کننده‌ها، رنگ‌های قرمز آتشین یا خرمایی سیر را پاک می‌کند. ماسک‌ها یا نرم کننده‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به عمق فولیکول م نفوذ می‌کنند و رطوبت مو را زیاد می‌کنند. با این حال زمانی که از روی مو شسته می‌شوند مولکول‌های رنگ را با خود میبرند. در نتیجه رنگ کم‌کم محو می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق، یک نرم کننده روزانه مناسب تهیه و استفاده کنید. تنها نکته‌ای که لازم است بدانید آن است که همان را هم نباید زیاد روی مو بگذارید.

انتخاب رنگ مو مناسب

اگر خودتان مو را رنگ می‌کنید، قبل از رنگ کردن از محصولی که خریداری کرده‌اید اطمینان پیدا کنید. قبل از رنگ یک تست از محصول خریداری شده بگیرید. 24 ساعت قبل از استفاده از رنگ مو کمی از آن را بر روی پوست پشت گوش خود بمالید. اگر بعد از 24 ساعت هیچ تغییری بر روی پوست شما ایجاد نشد می‌توانید از آن استفاده کنید. یکی از راه‌های ماندگاری رنگ مو انتخاب محصول مناسب است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *