مقالات

آرایش پوست حساس و نکات مهم آن

آرایش پوست حساس

برای آرایش پوست حساس باید به سراغ محصولات بدون رایحه و عطر بروید تا خطر تشدید بیماری‌هایی مثل اگزما را به حداقل برسانید. استفاده از لوازم آرایش می‌تواند مشکلات مختلفی را برای پوست‌های حساس ایجاد کند، از آبریزش چشم‌ها گرفته تا ظاهر شدن ناگهانی جوش‌ها. برای اینکه افراد دارای پوست حساس راحت‌تر بتوانند از لوازم آرایش استفاده کنند و از همه مهمتر مانع آسیب دیدگی پوستشان شوند باید از متخصصان پوست و کارشناسان حوزه آرایش و میکاپ عروس درخواست کرده تا بهترین توصیه‌ها را در اختیارشان بگذارند. در ادامه این مطلب از سایت سالن زیبایی گل گیس، سالن زیبایی برتر شرق تهران با ما همراه باشید تا بیشتر با نکات آرایشی برای پوست‌ های حساس آشنا شوید.

پوست حساس چیست؟

پوست حساس از جمله پوست‌هایی است که به راحتی خشک می‌شوند، جوش می‌زنند و لک می‌شوند یا در واکنش به شرایط آب و هوایی و استفاده از محصولات خاص دچار خارش یا سوزش می‌شوند. این نوع پوست‌ها در برابر تحریکات و عوامل خارجی به سرعت عکس العمل نشان می‌دهند. همچنین در برابر سرما یا بعد از تماس با آب قرمز می‌شوند. همیشه پوست‌های حساس حتی بعد از مصرف کرم‌های مرطوب کننده حالت کشیدگی، سوزش و درد دارند. دلیل حساسیت زیاد پوست، آستانه تحمل کم پوست است. هرچه پوست حساس‌تر باشد، آستانه تحمل آن پایین‌تر است. به طور کلی برای آرایش پوست حساس باید در انتخاب محصولات آرایشی بهداشتی دقت کنید. اگر شما دارای پوست حساسی هستید برای کاهش مشکلات پوست حساس خود لازم اتس نوع پوست حساس خود را مشخص کنید.

انواع پوست‌های حساس

پوست‌های حساس مانند پوست خشک و چرب که درجه بندی دارند، ممکن است حساسیت پوست کم، زیاد یا متوسط باشد. قبل از اینکه آرایش پوست حساس را انجام دهید باید نوع پوست خود را بشناسید. در ادامه به انواع مختلف پوست حساس اشاره کرده‌ایم:

پوست‌های حساس مستعد به آکنه

برخی از پوست‌های حساس مستعد جوش هستند. یعنی این افراد بعد از استفاده از برخی از محصولات آرایشی و بهداشتی دچار جوش و آکنه می‌شوند. این افراد معمولا پوست چربی دارند. اما برخی از افراد هم هستند که پوست خشکی دارند ولی بعد از مصرف انواع کرم‌های آرایشی و بهداشتی جوش می‌زنند. هر دوی این افراد باید در انتخاب محصولات آرایشی بهداشتی یا کرم‌های مختلف دقت داشته باشند. در چنین مواردی این افراد باید از محصولات فاقد چربی یا ضد جوش استفاده کنند.

پوست‌های مستعد قرمزی یا روزنه‌ای

برخی از پوست‌ها هستند که به طور ناگهانی گر گرفته و قرمز می‌شوند. (این مورد مثل مواجهه با آفتاب، تغییر دما در زمستان، از منزل خارج شدن، استرس و هیجان، مصرف غذاهای تند) این مورد بیشتر در افراد بالای 30 سال رخ می‌دهد. این افراد باید علاوه بر دوری از عوامل نشدید کننده از محصولات خوراکی یا کرم‌های حاوی مواد تشکیل دهنده ضد التهاب استفاده کنند.

پوست‌های حساس با سوزش

برخی از افراد بدون اینکه التهاب یا قرمزی داشته باشند، احساس سوزش یا خارش دارند. مصرف برخی از کرم‌ها، مواجهه با عوامل محیطی مثل باد، گرما و سرما احساس سوزش یا خارش در این افراد ایجاد می‌کند. بهتر است چنین افرادی از کرم‌هایی که حاوی اسیدلاکتیک (اسیدسالیسیلیک، پروپیلن، گلیکول، دی متیل، سولفوکساید) هستند، استفاده نکنند.

پوست‌های حساس مستعد به آلرژی و اگزما

برخی از افراد با استفاده از برخی کرم‌های آرایشی یا بهداشتی دچار اگزما و سوزش می‌شوند. این افراد هنگام انتخاب خرید لوازم آرایشی و بهداشتی باید محصولاتی که فاقد اسانس و در گروه مواد ضد حساسیت (hypoallergenic) هستند را خریداری کنند.

نکات آرایشی برای پوست های حساس

برای آرایش پوست حساس باید نکات مهمی را رعایت کنید تا دچار جوش و سوزش و… نشوید. در زیر به نکات آرایشی مهمی که باید برای آرایش پوست حساس رعایت کنید، اشاره کرده‌ایم. دانستن برخی از نکات در زمان استفاده از محصولات آرایشی برای پوست‌های حساس می‌تواند کیفیت آرایش را بهتر کند. همچنین با دانستن این نکات سلامتی پوست شما حفظ می‌شود. قبل از اینکه از لوازم آرایشی برای آرایش پوست حساس استفاده کنید باید نوع پوستتان را در مرحله خرید محصولات آرایشی بشناسید. طبق گفته‌های متخصصین پوست اگر پوست شما دارای یکی از ویژگی‌های زیر است یعنی پوست حساسی دارید:

  • با استفاده از محصولات دارای رایحه دچار التهاب و سوزش می‌شوید.
  • پوستتان نسبت به برخی از ترکیبات مثل الکل و لایه‌بردارهای قوی، حساس است.
  • یا اینکه به بیماری‌های پوستی مثل اگزما و روزاسه مبتلا هستید.

اگر یکی از شرایط ذکر شده بالا را دارید باید نکات زیر را برای خرید محصولات آرایشی برای میکاپ پوست‌های حساس رعایت کنید:

عدم استفاده از محصولات آرایشی حاوی الکل

اگر پوست خشک یا تحریک پذیری دارید اصلا از محصولات حاوی الکل استفاده نکنید. وجود الکل در لوازم آرایشی باعث تحریک پوست، خشکی و در برخی موارد حتی افزایش ترسح چربی می‌شود. لازم است بدانید برخی از الکل‌های زیر در محصولات مراقبت پوست مشکل ساز هستند:

  • اتانول
  • الکل اتیل
  • متانول
  • الکل دناتوره
  • ایزوپروپیل
  • الکل SD
  • الکل بنزیل

عدم استفاده از محصولات حاوی رایحه و عطر

پوست‌های حساس معمولا واکنش‌های شدیدی نسبت به محصولات آرایشی حاوی عطر و رایحه نشان می‌دهند. در واقع آلرژی‌های عطری در بین افرادی که دارای پوست حساس دارند بسیار زیاد است. این آلرژی‌ها می‌تواند مشکلاتی مثل قرمزی، التهاب، بثورات پوستی را برای این گونه پوست‌ها به وجود بیاورد. برای انتخاب محصولات زیرساز آرایشی مثل کانسیلر به سراغ محصولات بدون رایحه و عطر بروید تا خطر تشدید با عود کردن بیماری‌هایی مثل اگزما را به حداقل برسانید.

دقت به بافت لوازم آرایشی از مهم‎ترین نکات آرایشی برای پوست های حساس

مهم‌ترین نکته‌ای که باید در خرید محصولات آرایشی چشم به آن دقت کنید بافت محصول است. باید بدانید که آیا بافت محصول به گونه‌ای است که استفاده از آن راحت یا سخت است؟ آیا به راحتی بر روی پوست پخش می‌شود و یا بافتش به گونه‌ای است که نیازهای شما را برطرف کند. آیا چروک ایجاد نمی‌کند یا اینکه برای لنزهای تماسی و چشم‌های حساس طراحی شده است؟ به تمامی این سوالات پاسخ دهید و بعد محصول مورد نظر خود را خریداری کنید. افراد دارای پوست حساس برای آرایش پوست حساس بهتر است از محصولاتی که دارای بافت نرم و ملایم هستند استفاده کنند. چراکه استفاده از محصولات با بافت نرم بسیار راحت‌تر از انواع غلیظ و ظاهرا وسوسه کننده است.

تست محصول و خرید لوازم آرایش ضد حساسیت برای پوست و چشم حساس

همیشه محصول مورد نظر را روی قیمت کوچکی از پوست صورت تست کنید تا هم از رنگ انتخابی آن مطمئن شوید و هم واکنش‌های احتمالی پوست را ببینید. اگر این کار برای شما امکان پذیر نیست می‌توانید محصول را روی پوست پشت دست تست کنید تا حداقل بافت محصول را دیده باشید.

آماده سازی پوست برای آرایش پوست حساس

زمانی که می‌خواهید پوست را قبل از آرایش بشویید بهتر است از محصولات صابونی استفاده نکنید. همچنین بهتر است از تونرهای غلیظ استفاده نکنید. چرا بافت قابض تونرهای غلیظ باعث تحریک و التهاب پوست می‌شود. بعد از شستن پوست صورت از حوله نرم و سرد برای خنک کردن پوست استفاده کنید. سپس با مرطوب سازی پوست را با استفاده از مصحولات مناسب انجام دهید.

رفع آبریزش چشم‌ها

اگر در زمان آرایش پوست حساس مشکل آبریزش چشم دارید باید از پنبه‌های آراشی برای پاک کردن اشک‌ها کمک بگیرید و چشم‌ها را کاملا خشک کنید. همچنین بهتر است قبل و در حین میکاپ چشم، کمی کرم پودر به این قسمت بزنید. پرایمر مخصوص چشم مانع از پاک شدن و از بین رفتن آرایش چشم‌ها می‌شود و برای رفع آبریزش چشم‌ها بسیار عالی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *