مقالات

شستن براش آرایشی و آموزش صفر تا صد تمیز کردن آن

شستن براش آرایشی

شستن براش آرایشی بسیار اهمیت دارد. اگر به موقع این براش‌ها را نشویید پوست شما به شدت آسیب خواهد دید. در واقع با هربار استفاده از آنها چربی پوست به مو براش انتقال داده می‌شود. اکثر این نوع براش‌ها و قلموهای آرایشی در پوش یا محفظه‌ای جداگانه ندارند. بنابراین در کیف لوازم آرایشی در تماس با دیگر ابزارها هستند و آلوده می‌شوند. همچنین بعد از مدتی کرم‌ها و مواد آرایشی بر روی قلمو فاسد می‌شوند و محل مناسبی برای رشد باکتری‌های عامل جوش و آکنه را فراهم می‌کند. تمامی این موارد سلامت پوست را به خظر می‌اندازد.

همه افراد به طور ناخواسته از براش برای انجام میکاپ استفاده می‌کنند. حتی اگر میکاپ آرتیست حرفه‌ای باشید باید از آنها برای میکاپ عروس استفاده کنید. اما نکته‌ای که مهم است این است که باید تمیز باشند تا مشکلی در پوست ایجاد نشود. سوال مهم‌تری که مطرح می‌شود این است که باید برای شستن براش آرایشی چه کرد؟ استفاده از ترکیبات و شوینده‌های نامناسب، براش را از بین می‌برند. بنابراین هزینه اضافی باید پرداخت کنید و مجددا خریداری کنید. برای اینکه با آموزش صحیح شستشوی براش‌ها آشنا شوید با ما در ادامه این مطلب از سالن زیبایی گل گیس همراه باشید.

زمان و تعداد دفعات شستن پد و براش

در اینجا به شما خواهیم گفت که هر چند وقت یکبار باید اسفنج و پد خود را بشویید:

زمان شستن براش آرایشی

زمان شستن براش آرایشی به تعداد دفعات استفاده و نوع پوست بستگی دارد. به طور معمول میکاپ آرتیست‌ها توصیه می‌کنند که براش‌ها را هفته‌ای 1 بار با پاک کننده مخصوص براش بشویید. اما اگر پوست حساس و مستعد جوش و آکنه دارید هفته‌ای دوبار براش‌ها را بشویید. اگر بازهم التهاباتی در پوست دارید بهتر است بعد از هربار استفاده بشویید. همچنین اگر به طور مشترک از براش‌ها با فرد دیگری استفاده می‌کنید باید بعد از هربار استفاده بشویید. چراکه باکتری‌های پوست فرد دیگر با براش به راحتی به پوست شما منتقل می‌شود و دیر یا زود جوش خواهد زدید. بنابراین اگر آرایشگر هستید حداقل 3 تا 4 ست از براش‌های پرکاربرد را داشته باشید و در فاصله‌های استفاده از آنها تمیزشان کنید.

زمان و تعداد دفعات اسفنج آرایشی

اگر از اسفنج آرایشی مانند بیوتی بلندر استفاده می‌کنید باید مرتبا آن را بشویید. اسفنج‌ها و پدهای آرایشی باید بعد از هربار استفاده کاملا از مواد آرایشی پاک و تمیز شوند. برای استفاده از اسفنج‌ها باید آنها را مرطوب کنید تا کرم پودر به خوبی بر روی پوست بنشیند. اما رطوبن محل ایده‌آلی برای رشد باکتری‌ها است که باعث جوش و ایجاد آکنه می‌شود. در واقع یک اسفنج کثیف و مرطوب می‌تواند کپک و عفونت‌های ویروسی را در خود نگه دارد. بنابراین به عنوان ناقل خطرناکی آنها را بر روی پوست جای میگذارد. پس در این مورد تنبلی نکنید و به محض استفاده آن را بشویید تا برای دفعه بعد خشک شود.

چرا باید براش های آرایشی را شست؟

براش‌ها محل مناسبی برای آلودگی‌ها و رشد میکروبها هستند. اگر به طور مرتب آنها را نشویید دیر یا زود سلامت پوستتان را از دست خواهید داد. در مطالعاتی هم که در سال 2016 انجام شد، مشخص شد که همه براش‌ها درصد متفاوتی از باکتری‌ها و مواد بیماری‌زا را بعد از مصرف روزانه در خود جای می‌دهند. حتی 19 درصد از براش‌ها حاوی میکروارگانیسم‌هایی همچون قارچ و مخمرهای پوستی نیز هستند. تجمع باکتری و آلودگی‌هایی که گاهی با چشم هم دیده نمی‌شوند، سبب می‌شوند تا شما دچار انواع جوش‌های زیر پوستی، آکنه‌های عفونی و جوش‌های بی دلیل شوید.

حتی ممکن است متوجه این موضوع نشوید. چراکه بی دلیل دچار انواع جوش‌های بدخیم و عفونی هستید. همچنین میکروبهای موجود در براش‌ها ممکن است به لوازم آرایشی دیگر منتقل شود. در نتیجه سلامت پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به دلیل اینکه پایه اکثر لوازم آرایشی را مواد چرب و روغنی تشکیل می‌دهد،ماندگاری این مواد در لا به لای براش‌ها باعث اکسید شدن آنها می‌شود. بنابراین برخورد براش‌های آلوده به پوست و عدم شستن براش آرایشی سبب ایجاد آسیب پوستی و ابتلا به انواع جوش و آکنه می‌شود. علاوه بر تمامی این موارد، دلایل زیر هم برای شستشوی براش آرایشی وجود دارد:

مسدودی منافذ پوستی

استفاده از براش‌های کثیف باعث انتقال مواد چرب و آلوده به پوست می‌شود. استفاده مجدد از این براش‌ها میکروب‌های بیشتری را از پوست به وسایل آرایشی منتقل می‌کند. در نهایت چرخه آلودگی ایجاد می‌شود. در صورتی که برای مدتی طولانی عدم شستن براش آرایشی را داشته باشید، ادامه این چرخه باعث انتقال درصد بالایی از میکروب‌ها و ذرات چربی به پوست می‌شود. بنابراین منافذ پوستی بسته می‌شود و دچار انواع جوش و آکنه در نقاط مختلف صورت و تحریک پوستی خواهید شد.

خرابی مواد آرایشی در صورت عدم شستن براش آرایشی

یکی از اصلی‌ترین دلایل استفاده از براش آرایشی ایجاد میکاپی بی نقص و یکدست است. براش‌های کثیف نمی‌توانند مواد آرایشی را به خوبی بر روی پوست انتقال دهند. حتی ممکن است باعث تغییر رنگ و کیفیت محصولات آرایشی نیز بشود.مواد اولیه در بسته بندی می‌تواند آنها را تخریب کند.

تحریک چشم‌ها

تحریک چشم یا همان ورم ملتحمه که تحت عنوان چشم صورتی هم شناخته می‌شود، در اثر استفاده از براش آلوده ایجاد می‌شود. ورم ملتحمه خطر چندانی ندارد و امری شایع است. اما ابتلای مکرر چشم به این عفونت باعث تحریک و آسیب جدی به چشم می‌شود.

پیری زودرس

براش آرایشی کثیف پوست را در معرض استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد قرار می‌دهد. این امر باعث تجزیه بافت کلاژن و الاستین پوست می‌شود. به این ترتیب پیری زود رس را برای پوست شما به همراه دارد.

راهکارهای عالی برای شستن براش‌های آرایشی که خراب نشوند

نحوه شستن براش کرم پودر و دیگر براش‌ها مانند براش مسواکی متفاوت است و روش‌های مختلفی وجود دارد. برای این کار می‌توانید از شامپوها و پاک کننده‌های مخصوص براش استفاده کنید. همچنین می‌توانید از شوینده‌هایی با ترکیبات خانگی استفاده کنید. در زیر بهترین روش‌ها برای شست و شوی براش‌ها و اسفنج‌های آرایشی را ارائه داده‌ایم:

شستن براش آرایشی با شوینده‌های براش آرایشی (صابون جامد)

راحت‌ترین راه برای تمیزی براش این است که از یک اسپری یا صابون مخصوص جامد استفاده کنید. برای مثال پاک کننده برس جامد JAPONESQUE در فرمولاسیون خود از شیر بز استفاده شده و خواص مرطوب کننده آن باعث آبراسنی مو براش می‌شود. در نتیجه بهترین روش شستن براش آرایشی است که طول عمر براش را هم زیادتر می‌کند. البته به دلیل نرخ ارز و وارداتی بودن آن قیمت بسیار بالایی دارد. با این حال می‌توانید از نمونه‌های مشابه آن استفاده کنید. برای اینکه با پاک کننده‌های جامد بشویید ابتدا باید براش کثیف را در آب ولرم مرطوب کنید تا مو براش خیش شود. آن را به طور وارونه زیر شیرآب بگیرید تا براش خراب نشود. این کار را به صورتی انجام دهید که آب فقط بر روی سر برس بریزد. قسمت فلزی براش را خیش نکنید. چراکه به مرور زمان چسبی که برای نگهداری مو براش است، کنده خواهد شد.

سپس سر براس خیس را بر روی صابون بچرخانید تا کف کند. بعد از اینکه مو براش به کف و صابون آغشته شد به آرامی مو را به سمت براش ماساژ دهید و آن را خوب بشویید. حتما به گونه‌ای بشویید که تمام آلودگی و مواد آرایشی از روی مو براش پاک شود. در نهایت بگذارید تا خشک شود. برای خشکی آن، براش را به طور وارونه از جایی آویزان کنید تا قسمت فلزی و چسب آن خیس نشود. برای شستشوی براش محلول پاک کننده را روی سر براش بریزید یا کمی از محلول را در ظرفی ریخته و مو را به محلول درون ظرف آغشته کنید.

شستن براش آرایشی با اسپری

برای شستشوی براش همچنین از اسپری پاک کننده هم می‌توانید استفاده کنید. بسیاری از آرایشگران حرفه‌ای از این روش استفاده می‌کنند. اگر شما هم زمان کافی برای شستشوی براش خود ندارید، یک اسپری تمیز کننده براش تهیه کنید. چند بار از زوایای مختلف روی مو براش اسپری کنید. هنگام اسپری، براش را به سمت پایین نگهدارید تا محلول به چسب نگهدارنده نرسد. سپس آن را بر روی پارچه یا حوله‌ای نرم و تمیز بچرخانید تا رنگدانه‌های مواد آرایشی از روی آن پاک شود. لازم نیست که فشار زیادی را وارد کنید. فشار بیش از حد باعث ریختگی مو براش و خرابی آن می‌شود. تنها کافیست با ملایمت مو براش را روی پارچه چندین بار بچرخانید.

ابزارهای شستشوی براش

با سطح یک پارچه صاف یا حوله نمی‌توانید لا به لای مو براش را تمیز کنید. همچنین با استفاده از انگشت ممکن است قسمتی از براش از قلم بیفتد یا صابون روی مو باقی بماند. به همین دلیل با ریزش مو براش مواجه می‌شوید. از پدهای شیاردار سیلیکونی استفاده کنید. شیارهای کوچک مخصوص براش‌های میکاپ چشم و شیارهای بزرگ برای شستشوی براش رژگونه و مواردی از این قبیل است. با صابون مخصوص یا محلول پاک کننده براش را بر روی شیارها بکشید. با این کار ، براش به طور کامل پاکسازی می‌شود.

روش های خانگی

ترکیب برخی از مواد طبیعی علاوه بر تمیزی براش باعث نرمی مو براش می‌شود. همچنین  این تکنیک بدون مواد شیمیایی است و هیچ آسیبی به مو براش وارد نمی‌شود.  بهترین روش‌های خانگی عبارتند از:

ترکیب سرکه و لیمو برای شستشوی براش

سرکه و لیمو به عنوان یک محلول کننده طبیعی تمیز کننده است. 2 قاشق غذاخوری سرکه سفید را در یک فنجان آب جوش بریزید. براش را در آن بچرخانید و با آب ولرم بشویید. برای خنثی کردن بوی سرکه از لیمو استفاده کنید. به این صورت که لیمو را برش دهید و روی براش بمالید تا رایحه خوشبویی ایجاد شود.

مایع ظرفشویی

چند قطره مایع روی براش بریزید و سپس با انگشت ماساژ دهید. زمانی که تمام مایع جذب براش شد آن را بشویید. گاهی لام است به دلیل کثیفی بیش از حد براش مجبور شوید چند بار با مایع و آب بشویید. بعد از اینکه براش را شستید آب اضافی آن را بگیرید. سپس با حوله‌ای تمیز تمامی آب آن را بگیرید و اجازه دهید تا خشک شود.

شامپو بچه

شامپو بچه نه تنها برای کودکان بلکه برای براش هم حساسیت و ملایمت کافی دارد. برای این روش باید براش را با آب ولرم خیس کنید. سپس کمی شامپو بر روی براش بریزید. براش را با حرکات دورانی در سینک ظرفشویی بمالید تا همه آلودگی‌ها و مواد آرایشی پاک شود.

روغن زیتون

روغن زیتون علاوه بر خاصیت تمیز کنندگی به عنوان نرم کننده هم عمل می‌کند. قلمو را در کاسه کوچک روغن زیتون غوطه ور کنید. سپس با انگشت زیر آب ولرم بشویید.  برای اینکه ترکیب خانگی تاثیر بیشتری داشته باشد روغن زیتون را با شامپو مخلوط کنید. این روش یکی از بهترین روش‌ها می‌‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *